Flodhäst samling

Flodhäst samling

söndag, februari 21, 2021

Du håller Hjärnan frisk

 Hittar några rader som jag sparat, var det stod någonstans har jag inte antecknat, jag sparade på det för det kändes som de berörde mig, eftersom jag både stickar och virkar.

Rubriken är   -Du håller hjärna frisk

Visste du att stickning och virkning hjälper till att hålla hjärnan pigg? Studier har faktiskt visat att bland äldre människor så har de som stickar och virkar de friskaste hjärnorna? På samma tema har det framgått att handarbete hjälper till att motverka åldersrelaterad, kognitiv nedsättning. Forskare spekulerar i att detta kan bero på att sysslor som stickning och virkning hjälper till att skapa nya nervbanor som håller hjärnan frisk och kry.


Man tror det man vill tro, som med det mesta man möter, stöter på. Ändå sticker det fram ett litet hopp i mig, att något hos mig kan vara "frisk och kry".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar