Flodhäst samling

Flodhäst samling

söndag, februari 21, 2021

Ängel Ester

ängel Ester




 Den här ängeln har jag döpt till "Ester". 

Min pappa hade en moster Ester, och hon blev för mig också moster Ester.

Jag har haft tur o oturen i livet, när min mamma med ett barn i sin mage, lämnade pappa och mig, så vände livet. Turen är att jag haft många äldre kvinnor som brydde sig.

Äldre kvinnor som var mogna och lugna, kände till livets upp och ned gångar.

Moster Ester bodde kvar i sin födelsestad, hon bildade aldrig en familj, eller blev sambos. Hon tog hand om sin mamma som blev i stort behov av hjälp när hon blev gammal. Hon tog hand om yngsta brodern, med sysslor som han inte klarade av. När äldsta brodern fick bo hos sin dotter när han blev gammal, såg hon till honom, att han fick rena underkläder, bra skor på fötterna, tog honom till läkare, Hon brydde sig om.

Då och då reste hon till Stockholm, och bodde hos farmor. När hon kom så hade hon hembakta kakor av olika sorter. Hon kunde ha något fint  hon stickat till mig, en kofta, mössa, vantar. Alltid något fint som hon gjort.

Jag hade stor respekt för henne när jag var barn. När jag sett på svensk film och Dagmar Ebbesen varit med, så har jag alltid tyckt att hon var som moster Ester, Gösta som träffade henne, lärde känna henne tyckte att liknelsen var bra.

Hon var lite kärv i tonen, men hjärtat var av rent guld, kan jag förklara henne som. Ju äldre jag blev ju mer uppskattade jag henne.

Hon gav lite balans åt något som jag aldrig fick veta som barn, farmor ville inte prata om min mamma, innan pappa gifte om sig så talade han aldrig om mamma mer än att jag inte skulle bli lik henne. Som 6-7 åring förstod jag inte vad det betydde.

Men moster Ester hon var öppen för att ge svar på mina frågor.

När hon var hos farmor så hade hon med sig spetsar eller någon duk, så satt de två kvinnorna och visade varandra sina alster, och på det sättet gav varandra nya mönster. De kunde inte virka eller sticka efter mönster, utan de måste se och så kunde de virka eller sticka något fint.

Själv kan jag inte plocka ut något genom att se, utan måste ha ett mönster att läsa.

En gång när jag var och hälsade på henne, farmor fanns inte längre och hon var en klippa för mig, Gösta var ledig från jobb och passade flickorna.

En tågresa, på kvällen låg vi och pratade och jag kände en stor, stark gemensam med henne. Dagen efter skulle vi "göra stan" och så skulle vi gå på kondis.

Hon stod framför den lilla hall spegeln och vred och vände på sin åldrade kropp. En blus med långa ärmar hade hon på sig. 

Så säger hon jag måste nog ta en kappa på mig.

Jag sa direkt emot, det är för varmt för det. Blusen blir nog perfekt i värmen.

Då säger hon att jag har fått så utstående skuldror, så det ser konstigt ut.

Kära, kära moster Ester, en ömhets känsla.

Jag sa till henne, att det är mosters vingar som håller på att växa ut, det är inte många som får dem här på jorden, så jag tycker att moster ska vara glad över dem.

Vi gick på stan, vi var på kondis, hon hade sin långärmade blus.

Jag är övertygad om att hon är en hjälpande ängel för  den som behöver.

Så därför heter min ängel - Ester.

Ängeln Ester bor hos Ebba nu.

Påskliljan bor hos mig. Lite skamfilad med åren. Vem är inte det -:)

Ester Bengtsson - påskliljan

Påskliljan

farmor Hulda och Margit


(
mönster BautaWitch.com)
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar