Flodhäst samling

Flodhäst samling

söndag, februari 21, 2021

Ängel - Julia

ängel - Julia    
 (mönster BautaWitch.com)



Den här ängeln har jag döpt till "Julia", också från en äldre kvinna.

Hon var faster till min pappa, och blev faster Julia för mig.

När föräldrarnas skilsmässa var ett faktum, sa pappa upp lägenheten i Enskede, han och jag flyttade till arbetarbostad i Finnboda.

Huset vi flyttade till var ett tvåvåningshus med två trappuppgångar.

Granne med pappa och mig bodde farmors svägerska,med man Hjalmar, fem vuxna barn, två döttrar och 3 söner. Sönerna och farbror Hjalmar jobbade på varvet.

Faster Julia hade två katter, för mig var det bra, för vad som hände med vår katt "Pelle" efter skilsmässan fick jag aldrig veta, bara att han var inte med oss.

Farmor kom väldigt bra överens med sin svägerska. När farmor var hemma hos sig, så höll faster Julia ett öga på mig.

Framför huset fanns det blomsterland, ett för varje lägenhet, så åtta land låg rad i rad, och alla skötte om sina land, så det fanns fin blomsterprakt där, faster Julia hade tålamod med mig och visade mig, berättade och lärde ut.

Jag kunde vara inne hos henne några kvällar i veckan, en kväll var när en veckotidning kom ut. Då var det en fin känsla att vara där.

Faster Julia läste högt roman avsnitt, noveller eller annat från tidningen, äldsta dottern broderade på sin utstyrsel till brudkistan,  yngsta dottern målade naglarna och skötte om håret, och jag bara satt där och lyssnade på vad som hände i romanen eller novellen, medan jag såg hur Gunvor äldsta dottern broderade fram vackra monogram på sina örngott.

Faster Julia, var en rättvis människa, hon var ärlig och ville väl. Så återigen hade jag tur i oturen med att bli utan en mamma, kan man säga, att vi blev granne med henne och hennes familj.

Det finns så stor skillnad på människa och människa, hon tillhörde den sorten som jag tror får en särskild uppgift, och blir en skyddsängel.

Jag har mött många "änglar" här på jorden, och ofta har det varit när jag behövt hjälp av något slag.

"Faster" Julia

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar