Flodhäst samling

Flodhäst samling

måndag, februari 08, 2021

Ängel "Hulda"

 

                                                                     Ängeln "Hulda"

Jag är HuldasMargit, så självklart måste jag ha en ängel som döps till Hulda efter min farmor.

 

När min mamma lämnade pappa och mig, så åkte farmor flera gånger i veckan till oss för att hjälpa till. Hon hade inte någon bil att bara hoppa in i, nej hon måste åka spårvagn och sen gå ca 30 minuters promenad. Tur och retur.

 

Hon blev änka tidigt, hennes man som var en trevlig, lättsam, djurvän och som kunde visa henne sin kärlek i det mesta. Hon var lite mer åt saker som att ”det passar sig inte”, hon trodde på en Gud och ville gå i kyrkan på söndagarna, vilket inte hennes Carl ville, han ville hellre att de skulle fira söndagen med att vara tillsammans, han hade hund, var väldigt svag för djur, medan farmor var försiktigt i umgänget med djur.

 

 

Farfar jobbade som brandman i Sthlm, och när han var på Katarina brandstation

så arbetade farmor i en familj på Urvädersgränd, 

 


 

när hon gick vägen genom kyrkogården där brandstationens baksida låg, såg det varandra, det blev kärlek vid första ögonblicket.

 

De fick en son, min pappa. Det borde fått vara mera ljus i deras värld, en stor kärlek, att finna det i livet är en stor gåva, de borde fått lite mer tid.


Men.. farfar blev blind, han den levnadsglada, han som älskade livet, älskade sin kvinna, sin son, hunden Bill och allt och alla som kom i hans väg. 

Ja, jag borde nog virka en ängel med hans namn också.

Farmor talade så fint om honom, men hon hade det jobbigt, pengar räckte inte, farfar fick gå och lära sig göra borstar o kvastar. Han som gått in i brinnande hus för att rädda andra, han som älskade ljuset och växtligheten. Han som kände starkt för djur att ha i sin närhet. 

Han måste tröstas.

Farmor tröstade honom, hon tröstade även sin son.

Hon tröstade mig också när mamma gick sin väg. 

Vem tröstade henne?

Tove Jansson. "Vem ska trösta Knyttet?" Den frågan kommer nog för många i livet.

 

När pappa gifte om sig och jag fick en styvmor som var som många berättelser om styvmödrar.

Att älska någons annans barn, det borde man tänka igenom innan man bildar en ny familj, tänka på att man inte ska skada ett barn, genom att man inte tänkt igenom ansvaret man tar på sig.

Jag hade tur som hade en farmor som såg till mig. Som slätade vägen för mig.

Jag är övertygad om att farmor har fått sina vingar och att hon hjälper och stöttar.

även den här ängeln är mönstret från BautaWitch.com

 


 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar