Flodhäst samling

Flodhäst samling

lördag, oktober 14, 2023

2023-10-13 Dagbok

 

 

 1951-10-13  --- 2023-10-13

Igår var det 72 år sedan vi gifte oss,

Gösta kom till sjukhuset den 10 oktober 2020

covid-tider.

Han ringde och talade med mig om vår bröllopsdag, sa nästa är vi tillsammans igen, så blev det inte.

Jag var ensam att minnas i går.

Vi fick inte gifta oss förrän tredje lysningssöndagen gjorts, vilket skedde i Storkyrkan i Gamla Stan.

Vi satt där alla tre söndagarna och lyssnade,

"Lysning till äktenskap kungöres inför denna församling..."

Så lästes våra namn upp, vi satt där på kyrkbänken och höll varandras händer, i en varm omslutande bubbla av lycka.

Vi kunde inte få gifta oss på min 18 års dag, fanns ingen krypväg, jag måste ha fyllt de 18 åren innan.

1951-10-13 

en lördag gifte vi oss i Nacka prästgård, allt var enkelt, mina arbetskamrater gav mig en dräkt i brunt med sammet, även en liten huvudbonad. Jag jobbade då på Jerseymodellers agentur.

Allt var enkelt, dåligt med pengar, vi åkte ner till Klara hallen där de sålde blommor i parti, en vän jobbade där och fixade blommor till bra pris åt oss.

Ingen bil, vi åkte buss, med vittnena.

1951 och nu är som olika världar.

Tager du Margit... Tager du Gösta....

Nu var min dag ensam, tomheten svider ont i själen.

Plocka bland minnen, tack för att få ha det kvar.

Tittar på kort, tyvärr så några, dyrt att fotografera, de bilder jag har nu stort värde för mig


 
Hans långa värnpliktstid pansartrupperna Enköping, hur de fick förlänga och vara kvar, för det var oroligt i Panama kanelen. Kännbart ekonomiskt för oss.



 

 

 Här tog jag en bild från vårt fönster.

En utsiktsbild  från  Gåsgränd från fönstret i rummet som vi hyrde på Västerlånggatan, många timmar tittade jag på bilder och förflyttades tider  tillbaks.

Vi har haft en lång resa, fotografierna har talat till mig, en bild många minnen. 


 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar