Flodhäst samling

Flodhäst samling

söndag, april 05, 2020

Karantän - vecka 14

30 mars

Tredje veckan i karantänens tecken, spricker idag, jag ska till tandläkaren.

Ser på nätet kistor, kistor, kistor. Nu ska de märkas, får ej öppnas. Efter döden kan även smittan spridas.

Varför inte där krematorier kan ta emot, låta de döda kremeras. 

Ringde tandläkaren, fick en återbudstid.
Taxi, det blev Taxi Stockholm. När jag sätter mig i en taxi från dem, så känns det som förr när man åkte med en droska, det kändes trygg att åka med. Taxichaufförer hade bästa rykte, de kändes trygga att åka med.

Ibland när jag varit dålig har jag fått åka på ett sjukresekort, en stor förmån att få göra då taxiresor slukar stora pengar. Då kan jag inte välja bolag att åka med.

Ibland har det varit obehagligt, chaufförerna från ett bolag, respekterar inte bestämmelser eller den som åker med. Ett par gånger har de talat privatsamtal i mobilen Humlegårdsgatan, Kungsgatan, Sveavägen i rusningstid. 
Ringa och klaga, lite fegt att säga vågar inte, de vet ju vad jag bor. 
Sen vet jag inte om hur noga de är nu gällande spridning av virus.
Så jag betalade igår hellre taxi Stockholm.

Tanden är lagad, jag har en tandläkaren och tandsyster (säger man tandsyster?) är de bästa man kan ha. Blev väl omhändertagen. Händelsen var inte rolig med lagningen och kostnaden, men trevligt att träffa dem.
Jag som känt oro att gå ut från min karantän, kände trygghet när jag kom hem igen.

Chaufförerna handsprit, allt andades lugnt och bra.

Gösta fick sin medicin igår från apoteket Hjärtat, nu har han all sin medicin och även där är det tryggt.

31 mars

Månadens sista dag.  Har lite bekymmer med konserver, fick lite tips i går när jag var hos tandläkaren, har suttit och kollat på online/mat, men allt verkar vara slut.  
Vår dotter har skickat en pusselmatta, så att vi kan rulla ihop pusslet och få vårt matbord tomt om vi önskar. Smart.

Lotta har skickat efter till sig och samtidigt fick jag hänga med, några fina nystan garn har jag nu att frossa med.




Blir väldigt ledsen när jag idag läser om att läkare och andra av vårdpersonalen insjuknat av viruset.
Mina tankar har gått till akutläkaren och jag har önskat honom bättring, vet inte hur han mår.
Läser nu tre läkare. Läser att det inte finns den utrustning de behöver för att skydda sig.
Känns inte bra, det är sorgligt att det är så. Kommer de att vilja gå till sin arbetsplats?
De måste skyddas, de som kämpar för oss andra.
Fint av alla de som nu sitter och tillverkar visir. 



1 april

Vi har fått hem från Coop,tycker det är knepigt att få till leverans dag. Allt är svårare.
Har Postnord tänkt igenom vad de kan hjälpa med?
Om de gamla ska isolera sig från samhället, så kommer det en avi att hämta hos ombud.

2 april

Lite nojig, vaknade med tjock hals, tungt att andas. Räkna på fingrarna tisdag kl 15.00, onsdag kl 15.00, torsdag kl 06.40, 2 dygn och 15-16 timmar, sen jag träffade 4 människor.  Har jag blivit smittad och har jag nu smittat Gösta. Talade förnuft med mig själv. Hur ofta är det inte som du vaknar och känner dig risig? Svar ofta. Ja men då så, ta det lugnt.

Morgon kaffet, börjar bli som vanligt. Som sagt lite nojig.

Kollat på SVTs Skärgårdsdoktorn, fint att förflyttas till den miljön ett tag. 

Virknålen används flitigt, håller på med mina påskhängen. Istället för påskkort har jag tänkt mig.

Har torkat av ledstängerna, ser att målarfärgen börjar nötas bort. Vi båda håller hårt när vi ska upp och ner.

3 april

Har fått bankkort idag. Har bromsat så länge. När det varit listor som ska skrivas på, så har jag skrivit på.
Jag vill ha kvar kontanta pengar, jag vill kunna gå till banken och låta pengar gå över disk till konton.
Har verkligen haft bromsen i. Nu vet jag att de som styrt samhället dit har vunnit. Så jag har beställt bankkort. För mig personligen ett nederlag.

Förstår inte varför Sverige ska vara första landet med att göra som det nu görs. Hur kan man låsa in ett samhälle så. Allt med teknik kan vara stort sårbart.


4 april

Idag har jag klippt Gösta, ser faktiskt riktigt bra ut.
Han tyckte också det kändes fullt ok.  

Idag har jag köpt en liten stickling av en Fuchsia på Tradera, skrev först och frågade säljaren om den paketerades så den kan gå ner i brevlåda. Svar Ja.

När jag handlat mat på online så har jag köpt lite blomjord. 
Vi kan inte oavsett karantän eller inte handla hem jord i säck som vi gjort förr. 
Det blir dyrt att köpa 8 - 10 liter jord. 
Blir till att hålla tummarna att brevbäraren bär ut den lilla sticklingen Fuchsia. 

5 april

Drygt 3 veckor i karantän nu, läser på nätet om vad som händer. I går hade Telia något fel, nu på förmiddagen har jag tagit igen det och läst.

Jason Jargrove en buss chaufför i USA talade om hur folk uppförde sig när de reste med honom, hosta rakt ut, utan hänsyn till honom eller andra. 4 dagar efter hans video blev han sjuk, nu är han död.

Annan typ av resa, har man pengar kan man lösa mycket, chartade flygplan som för en till Sverige. 
Vem har så pass med pengar kan man fråga sig.

Fått mail från Mathem om veckans extra priser, känns nästan ironiskt, det är ju svårt att få en leveranstid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar