Flodhäst samling

Flodhäst samling

söndag, december 12, 2010

Gardinerna uppe

Nu börjar jag ta fram julen. Startar lite tidigt så jag hinner med, eftersom jag blir sävligare och sävligare så går dagarna fortare och fortare
Traditioner finns i det textila också. 
På vår ytterdörrs lilla fönster har jag en julängel. Hon har kommit på plats nu.





Den här gardinen köpte jag för 20-30 år sen, julgardin hänger med bra, tack vare den korta tiden de är framme, och ingen sol som bleker. I Gamla stan, Österlånggatan fanns en affär som sålde varor som erbjudits i deras veckotidning, de här tulpanerna var uppritade på tyget. Sen fick man sy dem och brodera för att få dem klara. sätter jag inte upp dem så känns det tomt. Traditioner, vår ena dotter som har blivit 56 år, sa häromdagen hur härligt det är att ha barndomsminnen att plocka ur. Hon mindes så mycket från sina barn och tonårsjular att jag blev förvånad. Hon talade om dukar och deras mönster,  kulor som var med år från år, tomtar som hon kunde beskriva. Julbockarna som lastades med stora polkagrisklubbor. Hon talade om mitt julförkläde som hon tyckte var så fint.
Det värmer i hjärtat, att gett henne de minnena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar