Flodhäst samling

Flodhäst samling

tisdag, november 21, 2017

Tovat Revlingar

På femtiotalet när barnen var små, och jag lite ovan vid material/tvätt.
Så tvättade jag en liten barnkofta i ull, tvättade fel förstörde den helt.

Då var jag ledsen för kläderna kostade och barnkläderna ärvdes. Den här koftan hade en svägerska´s mormor stickat och jag hade fått lånat den, för den skulle gå vidare sen till något annan barn i släkten.
För mig en läxa hur man tvättar.

Nu har jag krympt stickat för att jag skulle pröva på att tova, ren nyfikenhet och jag hade ett garn som legat i en låda och väntat på att bli använt.
Bergå - sportgarn - Hemslöjdens ullspinneri.
Bestämde mig för att göra något enkelt.

Revling igen

Hur mycket det skulle krympa hade jag inte någon aning om, läste på ett ställe ca 43%.

Chansning, det fick bli vad det blev.
jag lade upp 30 cm på grova stickor, det blev 22 cm bredd.
Stickade i slätstickning, ångrade mig sedan jag hade kunnat sticka rätstickning lite enklare när jag Tv tittar.


Stickade i 52 cm och avmaskade. Körde i tvättmaskin, i 60% med lite såpa.
Såpa har jag lärt mig är bra, lanolinet blir kvar i ylleplagget.
Använder såpa till mycket, till våra ylleplagg är det mycket bra.

 Från måttet på bredden  22 cm krympte det till 14,5 cm lite väl brett känns. Har svårt att räkna ut det hela, men få det till att det krympte en fjärdedel.
Längden 52 cm blev 38 cm även där en fjärdedel.
Så det jag läste ca 43% stämde inte om jag räknat rätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar