Flodhäst samling

Flodhäst samling

lördag, november 11, 2017

Revlingar

 Revlingar  är något som generationer före oss gjorde, de sägs att i Bohuslän var det vanligt. Något som skulle värma dem som var till havs under kalla dygn.

Har tidigare här år 2013, visat Revlingar jag gjort.
Håller på med ett par till mig själv nu.
Garnet har varit liggandes men det räcker till ett par Revlingar. Det här garnet är lite knepigt att sticka i, ett ullgarn som lätt går av om jag tar i lite mycket,

En Revling bör vara ca 33- 35 cm lång, jag lägger upp mellan 15 - 22 maskor beroende på garnets grovlek, och hur breda jag vill att de ska vara. När jag avslutat dem med avmaskning i varje sida så virkar jag snodden när jag har en eller två maskor kvar, snodden  gör jag  längre än själv Revlingen.

Jättebra att sticka på när man ser på TV, litet arbete och lättsamt.
Bra också om man har lite garn över, men... framförallt så varma och sköna på.

Alla par jag stickat har jag gjort i moss stickning, utom det här paret till mig själv i rött/lila där gjorde jag dem randiga i slätstickning/rätstickning
 De här två paren stickade jag i ullgarn, till ena paret räckte det inte så jag fyllde på med enfärgat ull garn, det stör inte så mycket när man sen virar dem på handleden.




snodden bara stoppas in och det håller till bra




när jag ger bort brukar jag skriva lite om tvättråd












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar