Flodhäst samling

Flodhäst samling

söndag, mars 23, 2014

Leksak - Symaskin

Jag har samlat på mig saker, mycket har med slöjd att skaffa.
Barnens små vävstolar finns kvar. Det lilla strykjärnet, som våra flickor strök sina dockkläder med.
Så har jag en symaskin, den har stått som en prydnad i min sy hörna.

Du kan inget ta med dig när du går....
Så sant det är, man kan inte ens ta med sig till annat boende när man blir äldre, man måste välja.

Så nu säljer jag den, vem vet kanske någon sykunnig kan överta den med samma känsla för den som jag haft.

Leksaker nu och tidigare går inte att jämföra. Men visst är det något speciellt med den här lilla symaskinen med bara övertråd, som kan frambringa stygn?

Tankarna går också till den här visan från 1900 talets början, som slutade sorgligt för Josefin och hennes symaskin

Det var en gång en flicka som hette Josefin
Josefin-fin-fin Jose-Jose-Josefin.
Den enda skatt hon ägde var en symaskin
symaskin-skin-skin syma-ma-ma-ma-maskin.


Här trampar man inte här vevar man fram stygnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar