Flodhäst samling

Flodhäst samling

söndag, december 19, 2010

Misslyckad Moebius sjal

Det var tänkt som en sjal, men....... Vad bidde det då? 
Började med att jag var sugen efter ny stickning, tanken att göra en Moebius sjal har varit med mig länge, sökte på nätet efter en beskrivning.
Hittade en video med uppläggning och om hur man börjar. Kollade igenom "lagret" av mina garner,

Uppläggning på rundsticka

 Plockade upp nya maskor genom att plocka upp nya underifrån.
Började sticka, pratade med mig själv, kan det vara rätt. Verkade fel. Så jag repade upp. Garnet lite mohairliknande, blev lite besvärligare att repa upp.
Man ska inte ge upp, tittade igenom "lagret" igen, valde garn som var lättare att repa upp, så ett nytt försök.
Uppläggning på dubbla stickor, eftersom det var trångt, "bökigt" att plocka upp maskor underifrån.

Nu tog jag fram ännu en rundsticka, och använde den när jag plockade upp maskor under ifrån.
Jag började sticka maskorna på den andra stickan, de maskorna som jag plockat upp, fortsatte med maskorna som jag började med, uppläggningen. När jag började sticka, upptäckte då, vilket var retligt att jag var på rätt väg på mitt första försök. 
Så stickade jag och stickade och stickade.......
Ska det se ut så här? Är det rätt?


Hur mycket har jag stickat? Svårt att mäta. Någonstans runt 40 cm.
Avmaskning.

Får vara Klar nu.
Nyfiken hur kommer den att bli?
Den känns inte bra på, den stramar över armarna, tycker att "svägnen" sitter för långt ner, skulle jag haft fler maskor vid uppläggningen? Skulle jag sticka längre? Blev inte som jag hoppats.
Misslyckad sjal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar